Co je to kaz a jak vzniká? Může se mi udělat kaz, i když nejím žádné sladkosti?

Zubní kaz je v současné době onemocnění, kterým u nás v Čechách trpí více než 95 % obyvatelstva. Přitom podle výzkumů se například v pravěku téměř vůbec nevyskytoval. Je to bakteriální onemocnění, které je způsobeno bakteriemi žijícími v ústní dutině. Tyto bakterie má každý z nás v ústech. Jak je tedy možné, že někdo má zuby v pořádku a jiný má naopak co zub, to kaz? Je to dáno více faktory, které když se vyskytnou společně, způsobí vznik kazu. Prvním faktorem je tedy přítomnost dostatečného počtu bakterií. Mají-li vhodné prostředí, mohou se pomnožit. Nejlepší prostředí je nečištěný povrch zubu.
A z této situace vyplývá další faktor. Je-li jich velké množství, začnou rozkládat zbytečky potravy, které máme na povrchu zubu a jako odpadní produkt vznikají kyselé látky. V dutině ústní vzniká kyselé prostředí - pH. Tyto látky rozpouští sklovinu na povrchu zubu a tím se mohou bakterie dostat do hlubších vrstev zubu. To je zhruba podstata vzniku kazu. Nejdůležitější je pro ně mít dostatečný přísun cukrů v jakékoli podobě, a když se k tomu přidává špatná hygiena, mohou nerušeně pracovat.Při jídle přijímáme cukry nejenom v podobě sladkostí, ale také v podobě složených cukrů z pečiva, těstovin, rýže apod. Tyto nepřátelské bakterie umí složené cukry využít jako potravu, takže je možné mít kazy i bez příjmu klasických sladkostí.
Zvláště u dětí se objevuje často další problém. Trpí takzvanými „medovými zuby". Jde o veliké plošné kazy na povrchu hlavně předních mléčných zoubků, které mohou vznikat v souvislosti s nadměrným příjmem kyselých džusů, coca-coly apod.Pomocí jednoduchého výživového protokolu jsme schopni určit v čem tkví problém a následně ho i odstranit. V této situaci je nejdůležitější přísná dieta a maximální spolupráce rodičů s dentální hygienistkou, či lékařem.Je-li kaz v počátečním stádiu, není vždy nutné hned zub vrtat. Pacientovi vysvětlíme o jaký jde problém a správným čištěním a lokální fluoridací se dá zub zachránit.

Jak se zubní kaz šíří:
A - ve sklovině
B - v zubovině
C - zánět zubní dřeně
D - zánět v okolí kořene

Dentaline kaz I

Dentaline kaz II